יוטיוב במתנה

ספרי ילדים אדיריםאז מה עשיתם בלונדון? שאלה בתנו הבכורה כשחזרנו מנסיעתנו הקצרה נוצצי עיניים. ברשימת ההמלצות על דברים שאפשר לעשות בלונדון היתה למשל מסיבת ג'קוזי וקצף בתוך מנהרה נטושה של רכבת תחתית, פאב עתיק עם מקהלת גברים ששרה שירי שיכורים עד אור הבוקר, ומסעדת מופת שכל נגיסה בה עולה יותר מהשן שנוגסת בה ו-כך נשבע לנו רופא השיניים שהמליץ לנו על זה- שווה את זה לגמרי. בתנו אהובה עלינו מאד וזה שבר את לבנו כשנאלצנו לספר לה את האמת: אז אמא ואבא מאד נהנו בלונדון. הם נכנסו לחנות ספרים כשפתחו אותה בתשע ורבע בבוקר, ויצאו ממנה ברבע לתשע בלילה, כשסגרו עליהם את הדלתות.

בום. עוד דלת נסגרה עלינו. הילדה ביקשה שנתקשר אליה בגלגול הבא.

אבל רגעעעעעעע אל תלכי, תארי לעצמך את הרגע הזה: להשתרע באמצע מחלקת הילדים, לריב עם ילדים-בריטים-מנומסים- מדי-כחחח-אין-להם-סיכוי על הספרים הטובים, ולמצוא ספרי ילדים שמעוררים בי חדווה אמיתית ולא מרוסנת. קצף בג'קוזי של הלב או לא קצף?

הילדה כמובן חושבת שלא, אבל זה כי היא כבר נערה. אני לעומת זאת רוצה להגדיל ככל הניתן את המגע שלי עם כסאות הזעירים למידתי. אני רוצה לכרוע נמוך ולחפש אחרי ספרים שגורמים לי לשכוח לא רק על מה אני יושבת אלא גם על מה העולם יושב. אלו שנותנים לי את הרגע המכונף וממלאים אותי באפשר מהסוג הכי נדיר. האפשר שבכלל לא יודע מה אי אפשר.

כל מי שסיפר פעם סיפור לילד צעיר יודע את זה: הקשב של הילד נגמר במרבית המקרים אחרי שורה או שתיים. ולכן יש באמנות כתיבת ספרי הילדים את אותו כורח חמור שיש בשירה- לכתוב מעט.

בתוך המגבלה הקשה הזו מענג לגלות איך כל כותב בדרכו מכניס חתיכת אינסוף. תופס איזה נים רועד של עומק ומדבר עליו עם אנשים קטנים, לא רק כי הם יום אחד יהיו גדולים אלא כי יום אחד הם יהיו גדולה. וזה בדיוק מה שמעוצבב בספר ילדים טוב- האלמנטים של הנפש הפלאית, הרחבה מעצמה.

ובהתאם, את ספר הילדים הטוב לא מזהה הראש. הגוף מזהה ראשון. הוא צוחק, או שהוא מתכווץ, או שהוא מתרחב. זה זה. את הספר הזה חייבים לקחת הביתה.

משתמשים מרוצים

למרבה השמחה במסע האחרון מצאתי כמה וכמה ספרי 'כן' כאלו, וקניתי אותם מיד בכריכה רכה שרק הולכת ומתרככת מאז. אלא שלונדון הבא שלי יהיה כנראה רק אחרי שהאימפריה הבריטית שוב תכבוש את ישראל, ומה בינתיים? איך להשביע את רעבוני לגילוי האוצר הספרייתי הבא?

בינתיים יוטיוב. יושבים על הספה ועדיין נחשפים לספרים שאינם בעברית, אם מחפשים סבתות שקוראות לנכדים שלהם ספרי ילדים באנגלית, לוקחים טרמפ ומקשיבים מהצד השני של המסך.

אני עושה את זה שעות על גבי שעות על גבי שעות, וככה גם עלה הרעיון של עופרי ושלי לפרויקט לחופש: להכין סרטי יוטיוב ביתיים שמציגים בעברית ספרי ילדים מאוסף האוצרות שהבאנו. התרגומים שעשינו חובבניים ומרושלים אבל זה לא משנה בכלל. העיקר המגע עם ספרים מקסימים שאחריו אפשר להחליט אם אוהבים ואם רוצים להזמין את הספר בדואר *עדיף בכריכה רכה וזולה (לחפש: paperback) **עדיף בחברות האלו של המשלוח חינם לישראל (לחפש: Book Depository) ***או שבכלל אפשר גם מיד- שנייה שזה ממש זול (לחפש: Abe Books)****כשהספר מגיע לארץ מתרגמים בעפרון או שמתאמצים קצת ומתרגמים בכל פעם בעל פה. שווה כל כך.

אז במתנה לכבוד פרוץ אוגוסט:

לינק לכל הפלייליסט

כשלוחצים פה מגיעים לכל הפלייליסט.

מה באוסף?
מו וילמס מככב כאן בענק. הכותב הגאון שחובה חובה להתענג גם על סדרת פיגי וג'רלד הנפלאה שלו, וגם על סדרת ספרי היונה המצחיקים שמתוכם בחרנו את:

1.פיגי וג'רלד- אנחנו בתוך ספר. זה הלינק לסרט וזה הלינק לספר.

2.פיגי וג'רלד- לחכות זה בכלל לא פשוט. זה הלינק לסרט וזה הלינק לספר.

3.היונה צריכה להתקלח  מתוך סדרת ספרי היונה. זה הלינק לסרט וזה הלינק לספר.

אם התאהבתם בפיגי וג'רלד או ביונה ( וול-קאם!) תגידו לנו. נוסיף עוד סרטים מהסדרה.

4.קנאפל באני. היינו צריכים לעשות עבודה טובה יותר בתרגום שם הספר, אבל הילדים שלי כבר התרגלו להגיד קנאפל אז ניחא. זה הלינק לסרט וזה הלינק לספר.

5.המורה שלי מפלצת (לא, אני לא), של פיטר בראון האדיר. זה הלינק לסרט וזה הלינק לספר.

ובמרגשים:

6.כשהייתי קטנה של שרה אולירי. פיסת קסם. זה הלינק לסרט וזה הלינק לספר.

7.כשאבא הראה לי את היקום של אולף סטארק. ספר חם ומצחיק על רגע שבחיי ובחיי רבים הוא הארכיטיפ של המופלאות. זה הלינק לסרט וזה הלינק לספר.

8.פרחי צד הדרך. סרט של ווקר בוקס לספר בלי מילים שכתב משורר. הוספנו אותו לפלייליסט פשוט כי זה ספר לירי ויפהפה וסרט מקסים.

כשהמשלוח הבא יגיע נעלה לפלייליסט גם את:

הגן של עבדול קסאזי , וספר מטריף לפי שיר של וולט וויטמן בשעה ששמעתי את האסטרונום המלומד.

אם יש לכם ספרים שהם אוצרות ואתם מוכנים לתרגם ולהעלות ליוטיוב- יש יש יש. שלחו לי לינק לסרט שעשיתם כדי שאוסיף לפלייליסט והלוואי שנצליח להרים אוסף גדול, שיוביל ילדים ואת הילדים שלהם למצוא בסופו של דבר את הספרים שמרחיבים את ספרייתם וחשוב מזה- מרחיבים את לבם.

יאללה- חגיגה!

22 תגובות

מתויק תחת נונה ומחק האוויר, נונה קוראת מחשבות, ספרי ילדים

22 תגובות ל-“יוטיוב במתנה

  1. איזה פרויקט מקסים! לגמרי אין עלייך.
    גם אנחנו מאוד אוהבים את מו וויליאמס לִספריו (ואת טרילוגיית טריקסי והבאני שלה במיוחד, בין השאר, כי הם שכנים שלנו :-), ואת פרחי צד הדרך מצאתי בספריה ממש בשבוע האחרון. אלא שלמרות ניסיונותי, ספרים בלי מלים לא הצלחתי לחבב על בנותי, אם כי יש סופרימאיירים מופלאים. שתיהן מעדיפות איורים שמחוברים למלים. לכי תביני…

    המשך יום מואר מהצד הישֵן של כדור הארץ.

  2. נהרסתי, נמסתי, התפוצצתי מצחוק. היום אחרי הצהריים אושיב את הנינג׳ה לשעת סיפור שבתך הסוחפת והתיאטרלית מקריאה!

  3. רחלי

    תודה רבה. מקסים

  4. תודה רבה על הנדיבות המדהימה. והילדונת הקריינית המקסימה!! התפוחים קרובים לעץ. הנכדים שלנו שאוהבים כל כך סיפורים – יזכו בהנאה רבה ביחד אתנו למרות שזה מול מסך. ישר כוח!

  5. ליאור

    כמה חבל שאני רואה את זה כשאני כבר בעבודה! עכשיו עכשיו אני רוצה להושיב את שלושת הילדים מול המסך בסלון ולהכריח אותם לראות ולהקשיב…

  6. ריבי

    הרגת אותי עכשיו! הזכרת לי את כל הספרים באנגלית שהבנות התעקשו לקחת מבית מיכל כי משהו בהם נגע להם בגוף ואני ישבתי ערב ערב לתרגם והצטערתי שלא תורגמו עדיין. מתה להצטרף לזה.

  7. יאללה, חברים. קחו מצלמה וצלמו תרגומים. הכלל היחיד: ספרים שבאמת הייתם סוחבים לו הייתם צריכים לסחוב אותם מחו"ל. כל השאר- פתוח ושמח לרווחת כולנו, שורדי החופש האמיצים.

  8. dafnadariel

    נפלא
    תודה

  9. איזה רעיון נהדר! וגם הביצוע של עופריקי המקסימה.

  10. הטיול והספרים נשמעים נהדרים (כמו גם הילדים), ואני אשמור לי את שמות הספרים (תודה רבה!) לכשניסע ללונדון, הבן שלי ואני, לקראת האביב (לכבוד יום הולדתו ה-18, חובב לונדון שכמותו). ונזכרתי בשירונצ'יק שכתבתי פעם:
    לפעמים אני קטנה בתוך גדולה
    ולפעמים ההפך, גדולה בתוך קטנה
    ולפעמים ממש ממש נדירות
    אנחנו בדיוק.

  11. נועה

    העברתם לנו אחה״צ לוהט ומהביל בהנאה מרובה מול המזגן, בלחיצה על ריפיט.
    זו הפעם הראשונה שאני לא מרגישה מזניחה כשאני משאירה אותם מול היוטיוב. תודה רבה!

  12. נדיה

    מו ווילמס אכן גאון, הקטן שלי גדל עליו ועכשיו גם תרגם את נאפל באני לעברית במסגרת כיתת העברית הפרטית שלי איתו כאן בתפוח הגדול. הקטנה שלך תרגמה את זה מ-צ-ו-י-ן!!
    והפרוייקט הזה שלך מבריק כמו האחרים, ושוב התעלית של עצמך! עונג!

  13. אורנה

    איזה יופי!

  14. יותם שווימר

    איזה רעיון נהדר, ואלו ספרים נהדרים – וגם הביצוע כייפי כל כך!!

    אני שמח לעדכן אותך ששני ספרים של מו וילמס יראו אור ב"טל מאי" בשנה הבאה (שניהם מהסדרה של פיגי וג'רלד) – אחד מהם מופיע בפרויקט שלכם: WE ARE IN A BOOK, והשני הוא MY FRIEND IS SAD 🙂 אלו באמת ספרים מצחיקים ונהדרים!

  15. יעל

    מקסימה מקסימה מקסימה!!
    תודה!

  16. תמר

    אורית, אני מתביישת להודות שמיכרתי את הבנות שלי לסרטים שלך… זה מבריק, זה מעולה ואני נהנית בעצמי, הביצוע של עפרי לקנאפל באני כבר הפך אצלנו למיתולוגי. זה מקרה מבחן בו הסרט יותר טוב מהספר 🙂 אני מאוד בעד הקראה בקול רם של ספרים. תודה! ננסה לחשוב על ספר להקריא בעצמנו גם ולצרף לפרוייקט שלכם.

  17. חברים תודה על התגובות החמות גם ביום חמסין זה חום נחוץ

  18. תמר

    אורית, אחרי שעבר עוד קצת זמן, וגם נגמר פרוייקט הוואו של נונה, אולי עפרי רוצה לצלם עוד סרטים? אנחנו מתכננים להזמין לנו את קנאפל באני, היונה צריכה מקלחת, ולפחות פיגי וג'רלד אחד באנגלית, אבל כמו שכתבתי קודם התמכרנו לגמרי לגירסה של עפרי. אני מקווה שלא תקבלי את דברי כחוצפה, אלא מתוך שקיקה. ותודה בכל מקרה.

  19. גם אני אוהבת ספרי ילדים יותר מידי…

    הנה אחד שאני זוכרת מילדותי, שהקריאו בשש וחצי בבוקר בערוץ הילדים:
    http://www.bookdepository.com/Winnie-Witch-Valerie-Thomas/9780192726438

כתיבת תגובה