אנתולוגיה קטנה של שירה מרפאת

הדבר הכי מפתיע בלהיות חולה שבועיים (ש-ב-ו-ע-יי-ם!) הוא לגלות שלא נורא. הכל הסתדר דווקא מצוין בלעדי, וגם אני, אם להודות על האמת, הסתדרתי די בסדר בלעדי. כל מה שהיה ממש דחוף התארגן לחכות, כל מה שהיה ממש חשוב התארגן להתאפק ולמרות מה שחשבתי יכולתי לעצור את הסחרחרה הזו של החיים ולרדת ממנה לאיזה רגע בלי לקבל סחרחורת. אני חייבת לזכור את זה בפעם הבאה שבא לי סתם חופש ואני לא לוקחת אותו מתוך מחשבה שאוי ואבוי מה יקרה. לא יקרה. רק לאלו שמתייחסים לזמן מתוך איזו רווחה, רק אליהם הזמן מתייחס יפה ומתרחב.

דוקטורדוקטור

ועד החופש הבא

בעודי מדמדמת במיטה חשבתי שאדם חולה הכי צריך מרק ושירים שעושים טוב, כאלו קצרים שאפשר לשאוף אותם עמוק ומהר ולהתמלא באוויר הנקי של ההרים הפנימיים. ולכך מוקדשת האנתולוגיה הזו- שבעה שירים שאפשר לתת לחברים חולים בתור תרופה יומית שלוקחים בכל יום מימות השבוע. אפשר אפילו להגיש להם את הכל בתוך מחזיק כדורים שבתוכו מקופלות במקום כדורים מילים קצרות עם השפעה ארוכת טווח.

שירה מרפאת

השיר הראשון הוא שיר שקרה לי איתו משהו  יפה. לפני שנים באיזו סדנת כתיבה שלמדתי בה התבקש כל משתתף להביא שיר כלשהו למשתתף אחר בסדנא. בחרתי להביא לבחור החכם עם המשקפיים את השיר הזה של איתן נ. גלס שכותרתו- אושר. הוא, מכל השירים בעולם, בחר להביא לי שיר של קארבר שכותרתו זהה. לא מפתיע שמאז אנחנו מלמדים יחד כבר המון שנים. שותף שלך הוא בנאדם שמסכים איתך על הנחת היסוד שאם יש מילה אחת לבחור, צריך שהיא תהיה אושר:

אושר איתן נ.גלס

איזה הגדרה יפה לאושר. לשמוע ז'ורז' בראסאנס בדיוק כשבא לך לשמוע ז'ורז' בראסאנס.

ואילו רילקה, שחושב דווקא שאושר הוא 'רווח בהול של הפסד קרוב', מציע באלגיה התשיעית שלו מתוך אלגיות דואינו סיבה אחרת להיות (התרגום המופתי של זנדבנק אלא מי):

חלק קטנטן מתוך רילקה אלגיה 9 תרגום זנדבנק

זה ממש חטא רגשי להביא רק בית מתוך האלגיה הזו המחזקת, אבל אני בכל זאת מסמנת לי קטע אחד כדי להצליח לזכור אותו בעל פה.

וכמו תשובה בעברית לשאלה לשם מה כל זה שרילקה שואל בגרמנית, שיר נפלא של סיון הר-שפי שנכנס אל המשמעות שלא דרך השפה:

תפילה סיון הרשפי

שיר משגע של תמיר גרינברג על רגע של שמחה:

ולאוביץ' תמיר גרינברג

ושיר מוכר ובדולחי של זלדה. אני מאחלת לעצמי להפסיק להכיר את השיר הזה כדי להקשיב לו שוב:

פנאי זלדה שיר מצחיק של צביקה שטרנפלד. אין דבר יותר מבריא מלהיות צודקת:

צביקה שטרנפלד אני אומרת דמדומים

ושיר שלצערי לא מצאתי לו תרגום אז אני מביאה אותו באנגלית. שיר של אליזבת בישופ שמתסכלת על תחנת דלק מזוהמת. זה הולך וצובר את עצמו עד לסוף השיר שבו כבר נדמה לך שהשיר עצמו מלכלך לך את הידיים מרוב שמן מכונות, עד שפתאום, מתוך כל האיכס זוהרת התגלות צלולה ויפה ומטהרת:

אליזבת בישופ

אולי אלף פעם מלמלתי לעצמי somebody loves us all ובכל פעם, אולי בגלל שידעתי מאיזה רפש המילים האלו נולדו, האמנתי להן מחדש.

                                                                             *

שבעה שירים, אחד לכל יום. ובגלל שהם יפים כל כך הם ממשיכים אחר כך בפנים הרבה אחרי שכל התרופות כבר מתפוגגות. כי מילים במיטבן יכולות לעשות מה ששום רופא לא יכול לעשות. לא רק להדוף את המחלה אלא גם לתת סיבה טובה להבריא.

20 תגובות

מתויק תחת רעיונות לימי הולדת וחגיגות, שירה

20 תגובות ל-“אנתולוגיה קטנה של שירה מרפאת

  1. inbar

    הי אורית,
    גם אני חולה שבועיים!
    אולי עכשיו אני אבריא…..
    תודה על הפוסט הזה, בדיוק בזמן.

  2. איזה אושר. לקרוא אותך בדיוק שאני רוצה הכי בעולם לקרוא אותך. עונג.
    הילה

  3. נועלו

    אוף איזה פוסט יפהפה. תודה על כל השירים האלה אני חושבת שאדפיס ואקח לי שיהיו יחד ליד המיטה.
    שנאמר, גם כשהיא חולה היא מבריאה.
    ולגבי הלדאוג מלקחת חופש – אז זהו.

  4. את פשוט מצויינת!
    קראתי את כל השירים בנשימה אחת ואח״כ הצטערתי שלא חשבתי מראש לקרוא אחד בכל יום כדי שהאושר הזה יספיק לי לכל השבוע(:

  5. מחרוזת של אבני חן נוהרות.
    תודה אורית, ולבריאות לך וחיבוק.

  6. שני ו

    מקסים.
    תודה.
    אני חושבת שאבחר שיר או שניים ואתלה על הקיר

  7. מרגשת. ואני היום במקרה נתקלתי אצל חברה בספר שלך וקראתי את" אבנים כבדות" והלב שלי פרפר, והבטחתי לעצמי לרוץ לקנות אותו מהר. תבריאי קוסמת. צריכים את המנגינות שלך.

  8. מיכל

    תודה. יש משהו מרפא בכתיבה שלך. אני מרגישה צורך לתת שיר בתמורה –
    שיר של אביתר בנאי:

    הרמח"ל

    איזו מציאות זו הייתה
    בארבע בבוקר
    קוראת ספר של הרמח"ל
    והעיר שקטה ציפורים של בוקר
    מה שחסר לא באמת חסר
    וחבל אפילו למצמץ

  9. אוי, שבועיים להיות חולה..
    אח זה קשה.
    תרגישי טוב

  10. כרגיל, נהדר, מענג, בדיוק בזמן. רק בריאות

  11. כשיש אצלך פוסט חדש אני מיד פותח אותו. אבל אז אני גם מיד סוגר, כי לא בא לי שהוא יגמר לי. אבל אז אני שוב פותח כי אני כבר יודע שיש פוסט חדש ואני לא באמת יכול להתאפק. אז אני קורא, אבל רק קצת וברפרוף, כדי שאני אוכל לגלות עוד ממנו בפעם הבאה שאפתח ועד שיעלה הפוסט הבא.

  12. גרמת לי אושר צרוף, אוויר לנשימה ואנחת רווחה.
    איזה כיף שאת מזכירה כמה כיף ופשוט זה שירה.

  13. שיריק

    רעיון מהמם. השירים בקופסת הגלולות. אימצתי. לפעם הבאה שיהיה מישהו כרוני במשפחה….

  14. פוסט נפלא, שירים אחד,אחד
    ישר הלכתי לבדוק מי זה ולאוביץ והתרגשתי אפילו יותר
    תודה עפרה

  15. לא יפה לגרום לנו לבכות ….טוב בעצם את יודעת שאני סולחת לך על הכול .

  16. עירית

    נהדר. ברשותך – לקחתי פיסה אחת מכל היופי הזה והפצתי הלאה.
    געגועיי, את נפלאה כתמיד.
    עירית

  17. Efrat

    תודה רבה על מנת אסתטיקה כה משובחת. תודה. בזכותך אתחיל לקרוא את בישוף.

  18. זה קצת לא פייר היית צריכה להיות חולה שבועיים כדי שאני אהנה מפוסט משובח שכזה… עונג צרוף.
    המשפט הנפלא שלך "אני מאחלת לעצמי להפסיק להכיר את השיר הזה כדי להקשיב לו שוב"… הוא ממש סטרטאפ, ושירה בפני עצמו…

  19. עמית מאוטנר

    אורית, תודה על מקבץ שירים נפלא!

    מצרף שיר שלי ברוח שוך החוליים.
    שמחתי, אגב, לגלות ש"נונה קוראת מחשבות" קיבלה צורה נוספת לאחרונה, כהפקת תיאטרון.

    כִּכְלוֹת חָלְיִי

    יוֹצֵא – מְטֻשְׁטָשׁ מֵחֳלְיִי – לָעוֹלָם
    כְּמוֹ חִלָּזוֹן מְהֻסָּס אֶל חָרְפּוֹ,
    מַפְחִידִים הַשָּׁמַיִם פִּתְאוֹם בְּגָדְלָם
    אַךְ טָהוֹר לְבָבָם. יֶנִיחוּנִי לִרְפּוֹא.

    אֶל הַדֶּשֶׁא הַלַּח פִּטְרִיּוֹת הֶעְפִּילוּ
    כְּמַחְתֶּרֶת שֶׁל לַיְלָה בָּרִיא. וָאֲפִילּוּ
    הַדֶּקֶל הַסָּב, הַכָּפוּף מְמֻרְמָר
    לַגִּנָּה, עוֹד הִבְשִׁיל שַׁרְווּלִים שֶׁל תָּמָר.

    מְעוֹפֵף בֵּן-יוֹמוֹ לֹא חִכָּה לִי, וְעָף.
    הַלִּימוֹן הַצָּהֹב מְרַקֵּד עַל עָנָף
    אֶת הֶמְשֵׁךְ הַדְּבָרִים שֶׁעָזַבְתִּי.
    אֲנִי כָּאן. בְּאִבָּם שֶׁל חַיִּים הִנֵּה בָּאתִי.

כתיבת תגובה