טפ"ו באב

לידיעות אחרונות היה פרויקט גאוני לכבוד ט"ו באב. במקום לשמוע מפוצי למה היא אוהבת את פיצי, הם שאלו זוגות טובים, כאלו שרואים שיש ביניהם איזו אש ואיזה סוד, מה הכי מעצבן בבן או בבת הזוג שלהם. אנשים דפקו שם רשימת חסרונות מעוררי השראה ורק בסוף ענו על השאלה- ומה אתם כן אוהבים.

יופי של רעיון.

כי הדבר היחיד שאפשר להגיד על אהבה זה מה בלתי נסבל בפרקטיקה שלה. נניח, מה הכי מעצבן אותי בלחיות עם בעלי?

1.האיטיות.

2.האיטיות.

3.אני על ספידים והוא-

4. האיטיות.

5.האיטיות. כל מה שיכול להסגר בסעיף אחד נמשך חמישה.

6.נכון מעצבן?

כל כך זיכך אותי להכין את הרשימה הקטנה הזו שממש הרווחתי את הזכות לענות לשאלה האחרונה- טוב, אז מה כן נהדר בו? וכאן פתאום אני מגלה שידיעות טעו. את התשובה הזו אי אפשר לדבר באמת בסעיפים כי היא לא מתחום הפרקטיקה היא מתחום הנס. יש לי כמובן רשימה ארוכה ומתפייטת של יתרונותיו של אלכס וכל מי שרק מתחיל לדבר איתי על בעלי שהוא באמת טפו, מופלא, מקלל את הרגע שהוא התחיל לשאול, אבל זה לא זה.

אני אוהבת את האיש הזה בגלל משהו שאני לא יודעת ולעולם לא אוכל לדעת מה שמו.

רק למשוררים אני מרשה לדבר איתי על זה. נניח לנדב ליניאל הצעיר המוכשר הזה שכותב "אהבתי אותך כמו שאהבתי אותך". אפילו המטאפורה, היחידה שיכולה באמת לצוד את התווך הרועד בין שתי תמונות ברורות מדי, אפילו היא יכולה רק להגיד משהו מעגלי, נעדר מידע, והרמטי מאד.

כל מה שאפשר באמת לומר על אהוב זה: הנה הוא. האצבע המצביעה מופנית אל פניו, מחזיקה בתנועה אחת את כל המשפט הילדי שאחריה: את זה. את זה אני רוצה. כל כך.

אז נכון שהנס של ההתאהבות יותר מרשים, אבל דווקא נס האהבה מוריד אותי על הברכיים. מזכיר לי שוב ושוב את הנתינות, את הצניעות, את זה שהדבר הכי חשוב בחיים שלי הוא לא באמת בתחום השגתי הסופרת ולא באמת בתחום הבנתי. אני חייבת לקלוט את השבירות את חוסר השליטה ואת הפגיעות של הכל, להבהל, ואז לשכוח במהירות כדי להצליח ולהתמסר בלי פחד.

אויש, כל כך הפחדתי את עצמי עכשיו, אני חייבת בכל זאת להרפא בעזרת איזו מטאפורה. בסדר, בסדר, אם אי אפשר לעשות מטאפורה שירית טובה אשכך את החרדה בסתם מילים. כל פרוזה עדיפה על פרוזאק.

ובכן. אהבה היא הבד הזה שמתלהבים ממנו בלי גבול ולכן, בלי לגמרי לתכנן את זה מראש, יוצא שתופרים ממנו הכל.

את התיקים:

את השמיכות:

את החצאיות:

את התמונות, את הקישוטים:

בקצרה, מה לא.

ואז, וולקאם טו ריאליטי,

יש על האהבה כתמים פרימות ועוד כתמים קשים במיוחד:

לו היו גרים בבית שני תקתקנים מהירי פעולה עוד אפשר היה לנקות לסדר ולמרק הכל, אבל נו.

ובכל זאת לא נורא. כי בסעיף האחרון העונה לשאלה למה את אוהבת אותו יש לי את התשובה – בגלל תמונת התשתית:

וחשוב מזה, בגלל הריח של הורדים. ריח שלא באמת ברור מאיפה הוא מגיע, בטח לא משני ורדי קיטש רקומים על חומר, אבל הוא שם. ריח לא רע בכלל.

כזה שאפילו מצדיק את כל מעשה האריגה הסיזיפי המתיש וכן, האיטי במהותו, של החיים.

16 תגובות

מתויק תחת שונות

16 תגובות ל-“טפ"ו באב

  1. וואו, אוריתוש, כמה יפה, התגעגעתי אלייך, הכי כיף בעולם לשמוע אותך מדברת על אהבה.
    שיהיו לכם הרבה שנים טובות, כמו שסבתא שלי נהגה לברך.

  2. איזה כייף לקבל הודעה על הבוקר שפרסמת פה טקסט חדש
    ככה.. עם הקפה
    (בלי סוכר.. כי הוא פה.. באהבה הזאת.. וכמו שאמרתי פעם [בלב] כשאהיה גדולה אני רוצה להיות אורית [יש שתיים במודל הזה, כולן מוארות] …. אבל אני כבר גדולה ונשארתי מיכל)
    והבד הזה.. הבד הזה!!!!!!!! הזה! הרייח עבר
    בחיי

    • אני לא זוכרת מי מהילדים אמר את זה אבל אני מזדהה: כשאני אהיה גדולה אני רוצה להיות נמר. בינתיים אני חתולה עם גורים שיפתיעו. ונכון הבד הזה הורס הורס? כשקיבלתי את החבילה בדואר לא הבנתי למה האוטובוסים ממשיכים לנסוע והציפורים לשיר. דונט דיי קנוו יטס די אנד אוף דה וורלד?

  3. אביבה

    פשוט נפלא.
    עשית לי את הבוקר. את היום!

  4. כמה נכון. האהבה היא נס גדול, וגם אני לא מצליחה להגיד אפילו לי למה יואב. רק ההצבעה הזו – יואב! כולו.
    (ואת אלכס לא צריך להסביר. הוא כל כך מוסבר מעצם היותו)

    • איזו נתינות החיים האלו כופים. אנחנו בתוך כף יד גדולה שבכל רגע יכולה להרים אותנו קרוב יותר לשמש, ובכל רגע יכולה לשמוט אותנו מגובה רב מדי.

  5. יופי מזוכך של פוסט,
    מעורר המון מחשבה ומחדד חושים.
    מטאפורה נהדרת (אני מבינה שזה הבד
    שאני עומדת לראות גם בחמישי? :-))…

  6. סיריא

    את תמיד כל כך מדויקת שזה כואב.
    אשרי האנשים שמוצאים את הבד הזה שעושה להם שוב ושוב ושוב חשק לתפור ממנו כל פעם משהו חדש. איזה מטאפורה נפלאה (שמת לב שבדים ובגדים ותפירה מככבים אצלך עוד לפני שהתחלת עם המיניאטורות?).

להשאיר תגובה

